Wat is een PIM-systeem?

Sinds kort bieden wij het softwarepakket Akeneo aan. Akeneo is een webbased PIM-systeem. PIM staat voor Product Information Management. Het doel van een PIM-systeem is het samenbrengen, verrijken en distribueren van productinformatie via één centrale plek. Aan de voorkant kan via een API data ingeladen worden in het PIM-systeem, bijvoorbeeld uit uw ERP-systeem. In het systeem zelf kan deze data verrijkt en vertaald worden, en aan de achterkant kan de data automatisch worden gekoppeld worden aan bijvoorbeeld uw webshop.

Stap 1, het samenbrengen van uw productdata:

  • Importeren vanuit uw ERP-systeem, via webservices of API’s
  • Koppelen met de database(s) van uw leverancier(s)
  • Importeren via Excel-bestanden
  • Handmatige invoer direct in Akeneo PIM

Stap 2, het verrijken van uw productdata:

  • Het toevoegen van afbeeldingen en documentatie
  • Het toevoegen van aanvullende productomschrijvingen
  • Productdata categoriseren, en onderverdelen naar markten en productfamilies
  • Vertalen van productdata naar verschillende talen
  • Eigen attributen en eigenschappen toevoegen aan producten

Stap 3, het distribueren van uw productdata:

  • Uw productdata toevoegen aan uw webshop
  • Specifieke informatie automatisch verzenden naar uw drukker voor geprinte catalogi
  • Uw productdata beschikbaar maken voor derden, bijvoorbeeld dropshippingpartners
  • Uw producten koppelen aan bijvoorbeeld Google Shopping
Akeneo heeft een gebruiksvriendelijke interface, en is eenvoudig in gebruik

Heb ik een PIM-systeem nodig?

Als u uw productgegevens vanuit verschillende bronnen binnenkrijgt, het beheren hiervan nog vaak in Excel doet, en dit vervolgens via de importeerfunctie van uw webshop weer moet toevoegen, dan is de kans groot dat u veel voordeel kunt halen uit een PIM-systeem. Ook wanneer u uw productinformatie beschikbaar wilt maken voor verschillende doeleinden is het prettig om te weten dat u uw data maar op één plek hoeft te wijzigen om er zeker van te zijn dat deze informatie altijd en overal up-to-date is.

Wat kan ik allemaal koppelen aan een PIM-systeem?

Alle softwareproducten die een API of webservice-interface bevatten kunnen in principe gekoppeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diverse ERP-systemen, zoals Microsoft Dynamics, AFAS, Exact, Odoo en UNIT4. Maar ook de meeste webshop-platforms zijn geschikt, denk hierbij aan Magento, WooCommerce, OpenCart en Prestashop.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor demo. Bel 085 – 3037420, of mail ons op [email protected].