Koppel je webshop aan MailChimp

Veel van onze opdrachtgevers versturen nieuwsbrieven. MailChimp is hiervoor dé tool die al jarenlang onze voorkeur heeft. MailChimp is gratis te gebruiken voor kleine bedrijven met een klein adressenbestand, en is niet duur als je een grotere lijst hebt, of geen reclame wil maken voor MailChimp.

Voordelen van MailChimp

MailChimp is enorm gebruiksvriendelijk. Het aanmaken van lijsten is niet moeilijk, en het inrichten van campagnes is ook zo gedaan. Als je ervaring hebt met andere online tools kun je met niet al te veel moeite al snel gebruik maken van MailChimp.

Maar daar blijft het niet bij! Het meest interessante aan MailChimp is de data die je kunt verzamelen. Het begint met de data die je hebt als je een nieuwsbrief hebt verzonden. Hoeveel mensen hebben de nieuwsbrief geopend, en hoeveel mensen hebben doorgeklikt op de links in de nieuwsbrief? Sterker nog, je kunt per link zien welke mensen er precies op geklikt hebben. En nóg mooier, je kunt een volgende nieuwsbrief sturen naar de mensen die op een bepaalde link uit de vorige nieuwsbrief hebben geklikt!

Een voorbeeld

Op dag 1 stuur ik een nieuwsbrief met daarin een link naar een pagina op mijn website waarop ik mijn product aanprijs. De helft van mijn abonnees klikt op deze link, de andere helft klikt er niet op. Van de helft die er niet op klikt heeft de helft de nieuwsbrief wél geopend. De andere helft heeft de nieuwsbrief niet eens bekeken.

Drie dagen daarna stuur ik drie nieuwsbrieven. De eerste stuur ik alleen naar de mensen die op de link hebben geklikt, en doe in deze nieuwsbrief een speciale aanbieding voor het product dat ik in de eerste nieuwsbrief heb aangeprezen. De tweede nieuwsbrief stuur ik naar de mensen die de nieuwsbrief wel geopend hebben, maar niet op de link hebben geklikt. Aan deze mensen presenteer ik een nieuw product, waar ze misschien wel interesse in hebben. De laatste nieuwsbrief stuur ik aan de mensen die de nieuwsbrief niet geopend hebben. Ik gebruik voor deze nieuwsbrief een andere onderwerp, en neem in het onderwerp de naam van de ontvanger op. Misschien dat de interesse van deze groep dan wel gewekt wordt.

Door dit proces te herhalen vergroot je elke keer de kans op een hogere conversie, omdat je steeds meer inzoomt op de interesses van je potentiële klant.

Klanten binden via je webshop

Een andere mogelijkheid is het koppelen van de data uit je webshop aan MailChimp. Bij elke bestelling in je webshop vult de klant zijn e-mailadres in, of is het e-mailadres al bekend. De gekochte producten worden in combinatie met dit e-mailadres naar MailChimp verzonden. In MailChimp weet je dus welke abonnees welke producten hebben gekocht, en wat het bedrag is dat ze hebben uitgegeven. Ook kun je onderscheid maken tussen klanten die regelmatig iets kopen, of klanten die maar één of twee keer een aankoop hebben gedaan.

En dan kun je dus weer hetzelfde doen als in het eerder genoemde voorbeeld. Je kunt een selectie maken op basis van de data uit je webshop om heel gericht een nieuwsbrief te sturen.

Voorbeelden:

  • stuur een nieuwsbrief naar alle abonnees die in de aanloop naar kerst een aankoop hebben gedaan,
  • stuur een nieuwsbrief met een aanbieding naar alle abonnees die in de afgelopen twee maanden iets gekocht hebben van tenminste 20 euro,
  • stuur een nieuwsbrief met daarin een aanbieding voor een aanvullend product op het product dat de abonnee al heeft gekocht,
  • stuur vaste klanten die al meer dan vijf aankopen hebben gedaan als bedankje een kortingscode die ze kunnen gebruiken bij hun volgende aankoop,
  • etc. etc.
Voorbeeld van een segment waarbij alle abonnees zijn gekozen die gemiddeld per bestelling meer dan €10 hebben besteed.

Samengevat

Is er dus veel meer uit je e-mailmarketing te halen dan je zou denken. Stuur dus niet zomaar een boodschap, maar ga gericht te werk. Verleid je klanten met aanbiedingen op basis van eerdere aankopen. Niet alleen verhoogd dit je conversie, je bindt je klanten door ze persoonlijke service te bieden.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op 085 – 303 74 20.