Een mobiele website is belangrijk, niet alleen voor het gebruiksgemak

Steeds meer bezoekers gebruiken voor hun bezoek geen reguliere computer meer, maar hun smartphone. Dit is niet echt meer een trend te noemen, maar meer een feit. Je mobiele website wordt dus steeds belangrijker, ook voor Google.

Gebruikersgemak

Om de mobiele bezoeker beter te bedienen, bouwen wij al geruime tijd zogenaamde responsive websites. Een responsive website (vaak ook mobiele website genoemd) past zich automatisch aan aan de schermgrootte van de bezoeker. Minder relevante informatie wordt verborgen, en de inhoud komt in plaats van naast elkaar, onder elkaar te staan. Ook bedieningselementen zoals knoppen worden geoptimaliseerd, en mouse-over effecten worden vervangen door swipe functionaliteit. Een bezoeker zal minder snel afhaken als je website goed werkt op een mobiele website, dus hoe goed je mobiele website werkt is enorm belangrijk.

Voorbeeld van een responsive website.

Mobiele website is van invloed op je positie in Google

Binnenkort komt er een belangrijke reden bij om er voor te zorgen dat je je mobiele website op orde hebt. Google heeft namelijk in het zoekresultaat al het label Voor mobiel  toegevoegd aan de resultaten, en dit label gaat meewegen in de score van je website. Is je website geschikt voor mobiel, dan wordt deze dus automatisch al beter gewaardeerd.

Google geeft aan dat dit in de eerste instantie alleen geldt voor de mobiele zoekresultaten, en dat het nog geen invloed heeft op het reguliere zoekresultaat. Uit de manier waarop Google dit nieuws brengt kun je voorzichtig opmaken dat het nu nog geen invloed heeft op het reguliere zoekresultaat, maar dat dit in de toekomst wel mee gaat wegen. Het klinkt ook logisch, want een website die geschikt is voor mobiel zal minder “oud” zijn dan een een website die wel voorziet in een mobiele variant.

De tussenoplossing

Uiteindelijk wil je natuurlijk graag dat je volledige website goed werkt op een mobiel apparaat. Dit kost echter wel tijd én het betekent uiteraard een investering in je website. Een goede tussenoplossing is een zogenaamde Mobile Splashpage. Dat is één of een beperkt aantal meerdere pagina’s waarom je de belangrijkste informatie die te vinden is op je website samenvat. Denk hierbij aan je contactgegevens incl. een kaart, je logo, een korte introductie over je bedrijf en de links naar je social media profielen.

Naast deze basisinformatie voeg je een link naar je gewone website toe (de bekende “bekijk de volledige website”-link) zodat bezoekers die uitgebreide informatie nodig hebben deze ook kunnen vinden.

Gebruik je WordPress? Dan zijn er verschillende plugins waarmee je heel eenvoudig een Mobile Splashpage kunt bouwen. Wil je liever niet zelf hiermee aan de slag? Bel ons dan gerust eens vrijblijvend op. Ons telefoonnummer is 085 – 303 74 20.

De toekomst

Uiteraard is het belangrijk om in de toekomst wel een volledige mobiele website te hebben. Alle nieuwe websites die wij ontwerpen en bouwen zijn standaard responsive. Denk je er dus aan om je website te vernieuwen, dan profiteer je automatisch van een goed functionerende mobiele variant van je website. Bestaande websites kunnen ook responsive gemaakt worden. Wil je graag meer informatie hierover? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.