Chatfunctie website, hoe werkt dat?

Steeds vaker kom je de mogelijkheid tegen om via een chatfunctie op een website direct vragen te kunnen stellen. Vooral bij webshops zie je vaak deze chatfunctie. Hoe werkt het, en hoe voeg je een chatfunctie toe aan je eigen website?

Er zijn verschillende diensten die een gratis chatfunctie voor je website aanbieden. In dit bericht laat ik je zien hoe je de meest populaire chatfunctie installeert op je WordPress website. Het is natuurlijk ook mogelijk om een chatfunctie aan andere soorten websites toe te voegen. Wil je hier meer over weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op (of gebruik onze chatfunctie ;)).

Registreren chatfunctie website

Om te beginnen moet je beschikken over een account bij een aanbieder van een chatfunctie. Op onze website wordt de chatfunctie van Zopim gebruikt. Zopim biedt een gratis chatfunctie website, en tegen betaling kun je gebruik maken van extra functionaliteit. Registreren doe je via https://www.zopim.com/. Eenmaal geregistreerd kun je via https://dashboard.zopim.com/ inloggen op je persoonlijke dashboard.

Widget maken

Via het dashboard kun je via “Instellingen > Widget” in het menu aan de linkerzijde de instellingen van de chat-widget aanpassen. Je kunt hier de taal instellen, en instellen hoe de chatfunctie website er uit moet komen te zien.

Instellingen chatfunctie website.

WordPress plugin installeren

Zodra je een account hebt aangemaakt, en de widget hebt aangepast aan jouw wensen, kun je in WordPress de plugin van Zopim installeren. Meer informatie over deze plugin vind je hier. Na het installeren van de plugin doorloop je enkele stappen waarmee je je Zopim account koppelt aan je WordPress website. Zodra je dit gedaan hebt verschijnt de chatfunctie website op de plek die jij hebt aangegeven.

App installeren

Het is belangrijk dat als je een chatfunctie aan je website toevoegt, je ook bereikbaar bent. Ben je veel onderweg? Dan kun je de app van Zopim installeren op je smartphone zodat je altijd en overal je bezoeker te woord kan staan. Zit je voornamelijk achter de computer? Dan kun je inloggen op het dashboard en daar eenvoudig chats beantwoorden.

Hulp nodig?

Wil je graag een chatfunctie op je website, maar heb je geen zin of tijd om dit zelf te regelen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via 085 – 303 74 20, [email protected], en uiteraard via onze chatfunctie!