Google Analytics alternatief: Piwik

Een van de belangrijkste onderdelen binnen online marketing is het meten van het gedrag van je bezoekers. De meest bekende tool hiervoor is Google Analytics.

Met Google Analytics kun je zo aan de slag. Je maakt een Google account aan, voegt je website toe, en plakt de zogenaamde “tracking”-code in de broncode van je website. Ik vroeg me af of Google Analytics de enige tool is, en wat de alternatieven zijn. Mijn zoektocht bracht mij bij Piwik. In dit bericht vergelijk ik de twee tools met elkaar.

Eigen data

Het grootste verschil is dat Google Analytics een dienst van Google is, en dat dus de data toegankelijk is voor Google. Bij Piwik is dit anders. Piwik wordt geïnstalleerd op een eigen server of hostingaccount, waardoor de data in eigen beheer blijft. Dit is een belangrijk privacy argument. Officieel moet je toestemming vragen voor het plaatsten van third-party cookies, dus ook voor de cookies van Google Analytics. Piwik gebruikt ook cookies, maar dit zijn geen third-party cookies.

Functionaliteit

Qua functionaliteit lijken Google Analytics en Piwik op elkaar. Google Analytics is uitgebreider op verschillende vlakken, maar dat betekent wel dat Google Analytics wat meer tijd vergt om onder de knie te krijgen.

Belangrijke functionaliteit die beide systemen bieden zijn bijvoorbeeld:

  • Live bezoekersgegevens
  • Bezoekersgegevens zoals herkomst, besturingssysteem, browserversie en zoekopdracht
  • Inzicht in onder andere pagina’s per bezoek, bezoekduur, en bounce-percentages
  • Bijhouden van zoekopdrachten op de website
  • Mogelijkheid tot bijhouden van verkopen in website
  • Instellen van conversiedoelen